Konuşma Becerisi (Deneme)
YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE KONUŞMA BECERİSİNİ KAZANDIRMADA YAPILAN HATALAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Yabancı dil öğretiminde dört dil becerisine de
eşit miktarda önem vermek gerekmektedir. “Öğrenciler sadece okuduklarını
anlasınlar ve yazabilsinler.” veya
“Sadece dinlediklerini anlasınlar ve konuşabilsinler, diğer beceriler olmasa da
olur.” anlayışı yanlış bir anlayıştır. Bu yüzden dört dil becerisini de
geliştirecek bir eğitim verilmeli ve ölçme değerlendirme işlemi dört dil
becerisine yönelik (25er puan) yapılmalıdır.
Yabancı dil öğretimi yapılan bir sınıfta
öğrenciler konuşamıyorlarsa bunun birden fazla sebebi olabilir. Öncelikle
öğretmen dil öğretiminde yanlış bir yöntem kullanıyor olabilir. Eğer Dil
Bilgisi Çeviri Yöntemi kullanılıyorsa bu yöntem konuşmayı değil, yazılı
iletişimi amaç edindiği için öğrencilerin konuşamaması çok normal bir durumdur;
çünkü Dil Bilgisi Çeviri Yöntemi ile dil öğrenen kişi, yazma ve okuma
becerileri yönünde ilerleme kaydeder ancak konuşma ve dinleme becerileri
yönünde sorunlar yaşar.
Öğretmenin seçtiği yöntem dört dil becerisine
eşit önem veren bir yöntem ise öğretmen yöntem kitabını yanlış kullanıyor,
kitaptaki konuşma etkinliklerini atlıyor veya etkinliklere beş dakikalık bir
süre ayırıp bu etkinlikleri sadece bir iki öğrenci ile yapıp diğer öğrencileri
konuşturmadan yeni konulara geçiyor olabilir.
Öğretmen her öğrencinin konuşma etkinliklerine
katılmasını sağlıyorsa seviye tespit sınavı yapılmamış veya yanlış bir seviye
tespit sınavı yapılmış, bu yüzden de öğrencilerin dil seviyesine uygun olmayan
bir seviyede dil eğitimi veriliyor olunabilir.
Öğrencilerin dil seviyesine uygun bir seviyede
yöntem kitabı kullanılıyor ve her öğrencinin de konuşma etkinliklerine katılımı
sağlanıyorsa etkinlik sırayla yapılıyor ve her öğrenci kendisine hangi sorunun
geleceğini bildiği için cevabı o an hazırlıyor, arkadaşının kitabından bakarak
söylüyor veya cevabı o an için öğrenip kendi sırası geçince de unutuyor
olabilir.
Etkinlikler sırayla yapılmıyorsa öğrencilerin
dili öğrenme amaçlarına uygun olmayan bir amaca yönelik eğitim veriliyor
olunabilir. Örneğin, sosyal amacı gündelik iletişimi öğrenmek olan bir sınıfa
akademik dil eğitimi verilmesi.
Sosyal amaç da sınıfın amacına uygunsa
öğrencilerin sözcük dağarcığı yeterince gelişmemiş olabilir. Haliyle öğrenciler
doğru gramer bilgisi ve sesletime sahip olsalar bile cümle kurmada ihtiyaç
duydukları kelimelere hâkim olamadıkları için konuşamazlar.
Konuşma becerisinin gelişebilmesi için neler
yapmak gerekir? Öncelikle dört dil becerisine de eşit önem veren bir yöntem ve
bu yönteme uygun bir yöntem kitabı seçilmeli. Yöntem kitabı sınıfın dil
seviyesine uygun olmalı ve kitapta etkinliklerin hangi dil becerisine yönelik
olduğu yazıyorsa bunlar o beceriyi geliştirecek etkinlikler olmalı. Örneğin,
okuduğunu anlama etkinliğinin altında yazma etkinliğine yönelik bir madde
bulunmamalı. Öğretmen kitaptaki etkinlikleri atlamamalı, eğer kitaptaki
etkinliklerin faydasız olduğunu düşünüyorsa “Yöntem kitabının dışına çıkamam!”
dememeli ve kendisi doğru etkinlikler oluşturmalı. Etkinlikleri öğrencilere
belli bir sırayla uygulamamalı, karışık bir şekilde uygulamalı ve öğrencileri
hazırlıksız yakalayarak onların her sorunun kendilerine gelebileceği ihtimali
ile uyanık olmalarını sağlamalı. Her öğrencinin konuşma etkinliğine katılması
sağlanmalı ve konuşma becerisi diğer öğrencilerin gerisinde kalan öğrencilerin
bu etkinliklere daha fazla katılmasını sağlamalı. Sınıftaki öğrencilerin hedef
dili hangi amaçla öğrenmek istediklerini iyi bilmeli -dil öğrenmede faydacı
(pragmatik) olmanın önemini iyice kavramalı- ve bu amacı sağlamaya yönelik bir
eğitim vermeli. Öğrencilerin sözcük dağarcığını geliştirmeye çalışmalı: Hem
kelime listeleri verip öğrencilerden bu kelimeleri ezberlemelerini istemeli hem
de yabancı dil öğretiminde drama ve oyunların önemini bilen bir öğretmen olarak
oyunlarla kelime öğrenimini kolaylaştırmalı.
Hande Nur Altın
Yorumlar
Yorum Gönder